Angajaţii Romaero SA reclamă, într-o scrisoare publicată de Economica.net, că societatea ”nu mai îndeplineşte condiţiile de aprobare EASA” (Agenţia pentru Siguranţa Aviatică a Uniunii Europene) din cauza pierderii personalului calificat.

Potrivit angajaților, în prezent în societate nu mai lucrează nicio persoană cu autorizarea necesară conducerii activităţii de mentenanţă.

Îți mulțumim că citești acest articol! Cu un LIKE pe Facebook ne dai încredere să continuăm.

”Ne exprimăm îngrijorarea cu privire la situaţia extrem de periculoasă, cu potenţial de a cauza pierderi de vieţi omeneşti, în care îşi desfăşoară activitatea Societatea Romaero SA. Degradarea severă a condiţiilor de funcţionare a societăţii din ultimele luni obligă Autoritatea Aeronautică Civilă să ia măsurile necesare pentru prevenirea pericolelor la care este supusă aviaţia civilă prin continuarea activităţii de întreţinere aeronave Romaero. Societatea funcţionează în subordinea Ministerului Economiei însă este responsabilitatea AACR sa verifice şi să se asigure că organizaţiile aprobate menţin toate standardele de conformitate şi de siguranţă”, se arată în scrisoarea angajaţilor Romaero.

Aceştia susţin că, prin pierderea ”aproape completă a personalului calificat”, atât din poziţii de management, cât şi de execuţie, precum şi din lipsa totală a capacităţii financiare, societatea ”nu mai îndeplineşte condiţiile de aprobare EASA”, menţionând că Romaero a pierdut, prin demisie, jumătate dintre salariaţi în perioada februarie-octombrie 2022.

”Prin Staţia de Întreţinere şi Reparaţii aeronave (autorizată EASA part 145 şi FAA) la Romaero se continuă executarea de lucrări la aeronave civile de pasageri fără a îndeplini condiţiile minime care să asigure conformitatea lucrărilor şi siguranţa eliberării la zbor a aeronavelor”, afirmă angajaţii semnatari ai scrisorii.

Ei mai susţin că, potrivit prevederilor EASA, funcţiile de conducere a secţiilor întreţinere linie, bază şi componente se ocupă de personal calificat, autorizat de AACR, după verificarea cunoştinţelor şi asigurarea îndeplinirii condiţiilor specifice de a ocupa o astfel de funcţie.

”În acest moment, în timp ce sunt executate lucrări la aeronave, niciuna dintre secţii nu este condusă de persoane care îndeplinesc aceste criterii esenţiale. Nicio persoană autorizată form 4 (autorizare necesară conducerii activităţii de mentenanţă) nu îşi mai desfăşoară activitatea în acest moment în societate”, se arată în document.

Angajaţii afirmă că, după demisia întregului personal al biroului, funcţia de calitate (reglementare obligatorie EASA) ”este astăzi complet inexistentă, Romaero neavând nici auditori specializaţi part 145 care să verifice conformarea cu reglementările şi nici personal de asigurare a calităţii care să se asigure că cerinţele sunt actualizate şi implementate”.

”Mai mult, şeful departamentului calitate nu are experienţa şi cunoştinţele necesare, aşa cum sunt cerute de către reglementările aplicabile, pentru a exercita această funcţie. În lipsa acestor instrumente de verificare, societatea nu poate garanta că lucrările sunt conforme, eliberarea certificatelor de repunere în serviciu a aeronavelor fiind ilegală”, adaugă aceştia.

Potrivit acestora, în prezent, Divizia de întreţinere şi reparaţii aeronave civile nu are acces la documentaţia de reparaţie actualizată (My Boeing Fleet). Conform reglementarilor EASA, este obligatoriu ca organizaţiile de întreţinere şi reparaţii aeronave să aibă acces propriu la documentaţia în vigoare a producătorului, specifică activităţilor. Lipsa unui abonament plătit pentru acces încalcă atât litera legii, care impune obligaţia, şi creează un pericol real prin forţarea personalului să execute lucrări conform unor ediţii ieşite din actualitate, acest lucru făcând lucrările neconforme.

”În plus, în lipsa resurselor financiare şi a mecanismelor de control, există pericolul ca materialele, echipamentele, uneltele şi piesele folosite în procesul de reparaţii să fie neconforme. În acest moment societatea nu dă dovada capacităţii de a asigura materialele de bază, utilizarea de materiale şi substanţe expirate creând premisele unui pericol grav în siguranţă”, se mai arată în scrisoare.

Angajaţii Romaero reclamă nereguli şi în ceea ce privește resursa umană.

”Pericolul cauzat de personalul insuficient şi necalificat este dublat de încălcarea gravă a tuturor principiilor factor uman, obligatorii pentru siguranţa aviaţiei. Întârzierea de patru luni a salariilor, lipsa de profesionalism a conducerii în interacţiunea cu personalul de execuţie creează o atmosferă de stres, frustrare şi griji pentru salariaţii care execută lucrări care necesită extremă atenţie, concentrare şi responsabilitate. În aceste condiţii, făcute publice prin diverse mijloace de către salariaţii Romaero care şi-au exprimat îngrijorarea inclusiv în faţa conducerii societăţii şi reprezentanţilor Autorităţii Aeronautice, nicio măsură nu a fost luată până în prezent de AACR pentru eliminarea neconformităţilor. Lipsa de acţiune a AACR în legătură cu situaţia încălcărilor grave a reglementărilor part 145 de către Romaero pune în pericol traficul aerian şi vieţile pasagerilor care călătoresc cu aceste avioane comerciale”, susţin ei.